timerPrzewidywany czas czytania to 3 minuty.

O tym, jak powstał człowiek mamy dwie ciągle kłócące się ze sobą teorie. Człowiek jest istotą inteligentną i dzięki niemu mamy wspaniałe wynalazki zaczynając od koła po grafen skończywszy. To dzięki człowiekowi mamy wymyślone dziesiątki ideologii, z którymi możemy się zgadzać lub nie i debatować nad nimi. To istota ludzka wymyśliła ustroje polityczne, pod które się podporządkowujemy. Ja natomiast pokaże ciekawą grę z serii Made in Poland, w której w ciągu 40 minut zrobimy sobie wycieczkę po epokach, obserwując działalność człowieka na ciągle rozwijający się świat. Pora na CVlizacje.

W pudełku Cvlizacje

  • Plansza
  • 5 kompletów kart rozkazów (1 komplet +8 kart)
  • 48 kart pomysłów
  • 2 karty pomocy
  •  60 drewnianych znaczników (20x jedzenie/drewno/kamień)
  • 36 punktów zadowolenia
  • 6 żetonów  mnożnika
  • Znacznik korony
  • Hełm wodza

2016-03-16 11.14.08

Przygotowanie

Rozkładamy planszę, a na planszy umieszczamy drewniane znaczniki oraz talie kart pomysłów na swoich miejscach. Znacznik korony umieszczamy na pierwszym etapie toru. Po przetasowaniu kart pomysłów z tali epok I+II wyciągamy 4 losowe karty i kładziemy je na polach toru pomysłów.

Każdy z graczy otrzymuje:

  • Komplet kart rozkazów
  • Po jednym znaczniku surowca każdego z rodzajów

2016-03-16 11.17.19

Zaczynamy grę

Grę rozpoczyna posiadacz hełmu. Wybiera z kart rozkazów 2 karty i kładzie je na stole przed sobą, pamiętając o zasadzie która mówi, że tylko jedną karte z tych dwóch widzą pozostali gracze.

Po tym, jak wszyscy gracze wyłożą swoje rozkazy, zakryte karty są odkrywane i przechodzimy do fazy akcji, w której gracze począwszy, od gracza, którego numer rozkazu jest najniższy wykonują polecenia. Uwaga! Rodzaj polecenia zależy od ilości osób, które zagrały tę samą kartę. Czasami 3 osoby mogą się solidnie obłowić, wykonując akcję. Następnie pozostali gracze zgodnie z ruchem wskazówek zegara wykonują to samo, zaczynając od karty najniższej, a kończąc na najwyższej karcie. Zwykle te akcje polegają na pobraniu surowców lub jej wymianie czy kradzieży.

Kiedy wszystkie rozkazy zostaną wykonane, przechodzimy do fazy rozwoju, w którym uczestnicy mogą za swoje surowce kupić jedną z 4 dostępnych na torze pomysłów kart. Na każdej z kart pomysłów jest jego cena, opis specjalnej zasady i jego wartość wyrażona w punktami zadowolenia. Kupujący zwraca surowce na plansze, a w miejsce kupionej karty pojawia się nowa.

2016-03-16 11.20.33

Ostatnią fazą tury jest faza porządkująca, w której trzeba zużyte karty rozkazów odłożyć na bok, a hełm pierwszego gracza przekazać koledze po swojej lewicy.

Jeśli każdemu z graczy zostaną 2 karty rozkazów, następuje koniec epoki, a korona zmienia swoje położenie na torze epok. Gracze natomiast kompletują karty rozkazów i gra toczy się dalej. Po zakończeniu II epoki, karty pomysłów obu pierwszych epok znikają z planszy, a tor pomysłów jest wypełniany trudniejszymi do zdobycia cenniejszymi kartami III epoki.

Koniec III epoki kończy grę i uczestnik, który ma więcej żetonów zadowolenia, jest zwycięzcą.

[thrive_2step id=’2794′]Więcej informacji dotyczących reguł gry CVlizacje znajdziecie w instrukcji gry, którą znajdziecie TUTAJ.[/thrive_2step]

[thrive_2step id=’2794′] instrukcja2[/thrive_2step] 2016-03-16 11.15.12

Cieszy mnie ta gra

Co do grafiki to nie chce mi się zbytnio pisać, bo po zdjęciach widać te zabawne ilustracje. Ja się pozachwycam skromną planszą, która zajmuje mało miejsca i jest ona bardzo komfortowa dla graczy. Karty są bardzo czytelne i o dziwo bardzo zrozumiałe moim zdaniem.

Reguły gry moim zdaniem nie pasują do kategorii ekspert 😛 . Te zasady można wytłumaczyć bardzo szybko, bo ta gra jest prosta. Ja się przy tej grze fantastycznie bawię. Początek każdej epoki i wykładanie kart rozkazów na początku może przypominać blackjacka, w którym znamy zamiary wroga w 50%, oczywiście możemy czekać na swoją kolej w fazie rozkazów i w tym czasie obserwować odkryte karty przeciwników, by móc skopiować akcje jednego z graczy rylko po to, żeby się bardziej obłowić. Kolejne tury zmniejszają to kasynowe ryzyko, ale wtedy trzeba bardziej pogłówkować i pamiętać o kartach, które użyli przeciwnicy, a główkowanie i dedukcja to jest coś, co lubię w grach najbardziej.

Moim ulubionym elementem gry jest sklepik pełen pomysłów i możliwość zrobienia zakupów w taki sposób, by nieco w tej grze namieszać oraz być bardziej bogaty w zadowolenie. Często się zastanawiam nad tym, która z dostępnych mi kart przyniesie większą korzyść.

Jedynym moim minusem jest zbyt duże pudełko na tak skromną jego zawartość. Na szczęście zawartość tego pudełka, zabawa oraz bezpieczne przechowywanie materiałów usprawiedliwia te potężne gabaryty gry.

Na koniec

CVlizacje to bardzo przyjemna gra rodzinna, która ma proste zasady, rozgrywkę pełną decyzji, kombinowania i główkowania. Niby gra jest możliwa od 2 graczy, tylko że moim zdaniem gra dla 3,4,5 uczestników pokazuje co ta pozycja Granny ma w sobie najlepszego. Gry Made in Poland rządzą.

Życzymy Miłego Grania!
  • 7/10
    Grafika - 7/10
  • 8/10
    Zawartość pudełka - 8/10
  • 9/10
    Pomysł - 9/10
  • 8/10
    Grywalność - 8/10
8/10

DZIĘKUJEMY WYDAWNICTWU GRANNA ZA UDOSTĘPNIENIE EGZEPMPLARZA GRY DO RECENZJI

O redaktorze

Miłośnik gier planszowych, który czasami zmienia się w animatora, czasami w recenzenta, a od niedawna pokazuje swoje Jokerowe oblicze.

Wszystkie artykuły