timerPrzewidywany czas czytania to 3  minuty.

Muzyka – sztuka organizacji struktur dźwiękowych w czasie. Jedna z dziedzin sztuk pięknych, która wpływa na psychikę człowieka przez dźwięk.

Muzyka towarzyszy nam od urodzenia, ale i jako ludzkości od tysiąc leci. Wyraża uczucie emocje, wykorzystuje podczas wojny, aby podnieść wojsko na duchu oraz jest to symbol państwa hymn narodowy. Nie trudno zauważyć, że towarzyszy nam na każdym kroku i nie raz to czego słuchamy może w pełni zmienić to jak się czujemy, ale również to kim jesteśmy. Idąc tym torem, nie trudno domyślić się, że muzyka występuje w grach, ale co ważniejsze, to jaka muzyka tam występuję zmienia nasz odbiór produktu.  Ale po kolei.

Na początku muzyka występująca w grach była bardziej zbiorem dźwięków niż czymś konkretnym, a pierwsza produkcja z „muzyką” to Rally X i był to jeden zapętlony utwór. Wraz z rozwojem technologicznym i pojawianiem się urządzeń szesnasto- i trzydziestodwubitowych pojawiła się technologia, która dawała możliwość zapisu dźwięku w formacie MIDI co dało producentom o wiele szersze pole do popisu. Jednak świat nie stał w miejscu i mimo że format ten zmienił bardzo dużo w końcu przyszła pora, aby muzyka w grach w pełni rozwinęła swoje skrzydła, czyli nośniki CD.

Skoro znamy już bardzo skróconą historię rozwoju muzyki w grach to pora o temacie przewodnim, czyli o znaczeniu muzyki w grach. Otóż spróbujcie sobie wyobrazić, że podczas gry jedyny co słyszycie to cisza i to co robicie np. podczas strzelania nie ma pełnej emocji muzyki a jedynie wystrzały z broni, podczas podróży przez pusty korytarz nie ma muzyki która sprawia, że co chwila się oglądamy, żeby sprawdzić czy nic za nami nie stoi. Owszem jest to pełny realizm, ale czy tego oczekujemy, że gra będzie w pełni odzwierciedlać życie czy raczej oczekujemy fikcji literackiej która da nam pełno „frajdy”.

Oczywiście nie znaczy to że muzyka jest niezbędna w grach, ponieważ istnieją produkcje które stawiają na minimalizm w dźwięku czego dobrym przykładem jest Dark Souls. Muzyka nadal tam jest, ale pojawia się podczas walki z bossami, lub odkrycia nowego miejsca co w pewien sposób sygnalizuje nam, że właśnie zrobiliśmy coś trochę ważniejszego.

Trzeba również pamiętać że producenci gier bardzo dużą uwagę zwracają na to jaka muzyk pojawi się w grze ponieważ poza bezpośrednim wpływem na odbiór produkcji jest też koszt nagrania oraz dodania do produkcji. Nie rzadko muzyka taka zostaje potem wydana oddzielnie lub dodana na płycie jako bonus przy kupnie gry.

A więc na podsumowanie, nie wiele osób podczas gry zwraca uwagę na muzykę ale jest to prawdopodobnie element który najbardziej pozawala nam poczuć klimat produkcji i to dzięki niemu możemy nie raz poczuć dreszczyk emocji.

O redaktorze

Na co dzień uczeń jednak w wolnej chwili gracz oraz tancerz. Ulubiona gra oczywiście Wiedźmin 3 jednak ulubiona seria gier to Assassin's Creed. Wielki fan wszystkiego co podchodzi pod dark fantasy.

Wszystkie artykuły