Przewidywany czas czytania to 4 minuty.
Dzieciaki mają małą wiedzę na temat ekonomii. Jedyne zwroty, które dzieciaki potrafią zdefiniować to kieszonkowe i zakupy. Jednym z problemów dydaktycznych wśród rodziców, jest wytłumaczenie swoim szkrabom kilku finansowych spraw. Tylko jak wytłumaczyć dzieciom, że pieniądze nie rosną na drzewach? Jak dziecku wytłumaczyć terminy, takie jak handel, podatki, rynek oraz to, skąd się biorą pieniądze? Jak te pieniądze są wydawane i jak je mądrze wydawać? Jeśli chcecie pokazać swoim dzieciom zalety z oszczędzania, to odpowiedzią na te problemy, a zarazem najlepszą receptą może być rywalizacja podczas gry planszowej Pestka Drops Cukierek.
W pudełku
- Plansza
- 25 dwustronnych kart domków
- 52 obustronne żetony towarów/surowców
- 68 żetonów monet
- 6 żetonów szufli
- 6 drewnianych pionków
- 6 żetonów pomocniczych
- Żeton gracza rozpoczynającego
- Bawełniany worek
Przygotowania
Na rozłożonej planszy układamy żetony domków stroną czarno-białą do góry. Utworzony zostanie kwadrat 5 × 5. Wszystkie żetony surowców wsypujemy do worka, a monety umieszczamy obok planszy. Wybieramy gracza rozpoczynającego.
Każdy z graczy otrzymuje:
- 1 żeton pomocniczy
- 1 pionek
- 2 żetony monet o nominale 1
- 3 wylosowane żetony surowców z worka
Zasady
Grę rozpoczyna gracz z cukierkiem i jego zadaniem jest zatrzymanie się na jednym z 7 pól, wykonanie zadania, oraz zaproponowanie uczestnikom wykonania zadania za nich w zamian za żeton z nominałem 1. Na uczestników czeka zaspa śnieżna, która pozwala wylosować 3 kolejne żetony. Pracownia/piekarnia/pokój pozwalający wymienić 1 surowiec na 1 towar. Cukierek zamieniamy na ciasto, włóczkę na rękawiczki a kredkę na rysunek. Towary możemy wymienić na mieszkanka i dostać za to monety na rynku. Wszystkie żetony wyprzedane na rynku, trafiają do składziku, w której możemy dokonać wymiany, lecz każda kolejna wymiana będzie uczestnika więcej kosztować. Na planszy znajduje się przykry zamek króla w którym nie można się zatrzymać, a ominięcie go zmusza uczestnika do zapłacenia daniny, która trafia do skarbca. Uwaga! Jeśli skarbiec zostanie zapełniony monetami i surowcami, gra się kończy porażką wszystkich graczy. Finał gry następuje, gdy liczba szarych domków jest mniejsza od ilości uczestników danej gry. Kto ma najwięcej monet, może się ogłosić zwycięzcą.
[thrive_2step id=’2984′]Więcej informacji dotyczących reguł gry PESTKA DROPS CUKIEREK znajdziecie w instrukcji gry, którą znajdziecie TUTAJ.[/thrive_2step]
[thrive_2step id=’2984′]
[/thrive_2step]
Ocena moja
Co do grafiki to rozbawiło mnie, kiedy siostra po otworzeniu pudełka się rozczarowała tym, że pudełko takie kolorowe a plansza jest zbyt szara. Na szczęście po przeczytaniu instrukcji i zagraniu w grę wszystko dało się zrozumieć, a grafiki się spodobały. Niestety nie udało mi się wygrać.
Co do zasad, to pierwsze co mi się spodobało, to te liczne wartości dydaktyczne, które z tej gry się leją strumieniami. Oprócz nauki przedsiębiorczości i ich najważniejszych terminów, to mamy prostą naukę matematyki i tego całego planowania oraz rozporządzaniem swoimi środkami pieniężnymi. Powtórzę. Ta gra to genialna recepta na te wszystkie wątpliwości, którymi rozpocząłem artykuł.
Spojrzałem na nazwisko autora i po tym stwierdziłem, że ta gra będzie dobra i się nie zawiodłem. Karol Madaj mnie nie przestaje zaskakiwać. Zrobił grę, która jest prosta, zmusza graczy do planowania, oraz rozważania swoich działań. To, co mnie w tej grze urzekło to możliwość współpracy z przeciwnikiem. To jest taka gra rywalizacyjna z elementami gry kooperacyjnej. Bardzo to lubię. Uczestnicy muszą zrobić wszystko by uszczęśliwić mieszkańców i nie dopuścić do wypełnienia zamkowego skarbca i do wspólnej porażki. Jestem szczerze zachwycony.
Niekomfortowo mi się grało z kilku względów. Nie spodobała mi się wypraska, której praktycznie nie ma. Wysypując elementy z worka, długotrwałe jest to całe przygotowanie polegające na kopciuszkowej segregacji różnych żetonów. Kolejny mój mały żal jest skierowany do domkowych żetonów. W grze na mniej niż 5 osób, podczas przygotowania gry, należy odłożyć pewne kolory domów. Łatwiej mi byłoby, gdyby domki były oznaczone ilością graczy, wtedy ta kopciuszkowa robota byłaby nieco prostsza i szybsza.
Na koniec
Ta gra powinna znaleźć się w pokojach dzieci jako coś, co jest edukacyjne. Poleciłbym tę grę także nauczycielom i opiekunom szkolnych świetlic. Czas gry nie powinien przekraczać godziny lekcyjnej, więc na temat do matematyki lub godziny wychowawczej ta gra pasuje jak ulał. Pokażcie swoim pociechom korzyści płynące z oszczędzania i pochodzenia pieniądza.
Gra powstała na podstawie książki Grzegorza Kasdepke o tytule „Pestka, drops, cukierek”, a słuchowisko tej książki jest dostępne TUTAJ.
Życzymy Miłego Grania!
[wp-review]
DZIĘKUJEMY WYDAWNICTWU GRANNA ZA UDOSTĘPNIENIE EGZEPMPLARZA GRY DO RECENZJI.