timer
Przewidywany czas czytania to 2 minuty.

Bajki i baśnie mają szczęśliwe zakończenia, by w dzieciakach obudzić nadzieję, że po każdej burzy przychodzi słońce. Nasza ciekawość jednak ma to „Długo i szczęśliwie, czyli jak?”. Ja myślę, że zarówno ci dobrzy, jak i ci źli postanowili zawiesić swoje topory wojenne w pewnej karczmie. Zły wilk stał się krytykiem kulinarnym, który kocha kuchnię babci czerwonego kapturka, a Pinokio stał się publicystą, który piszę całą prawdę do baśniowego tygodnika. Zagrajmy w „Baśniowa gospoda” wydawnictwa FoxGames.

Baśniowa gospoda — Skrót zasad

By przygotować grę, należy wylosować 5 postaci, którzy będą gośćmi tej gospody. Żetony postaci wkładamy do worka i losujemy i umieszczamy na trasie gości 4 postaci w kolejce. Z żetonów robimy pulę i wybieramy pierwszego gracza, który na start dostaje jeden żeton, gracz drugi 2 żetony. Możemy rozpocząć grę. Uczestnik ma za zadanie wybrać gościa z kolejki i wprowadzić go do karczmy wrzucając go niczym krążek z Connect 4″. Część gości wprowadzamy za darmo, lecz za tych wyższych płacimy jedną, lub dwie 2 monety.

Po co wprowadzamy postaci do karczmy? By zapunktować, lecz każda postać punktuje inaczej i inaczej działa. Część postaci działa w chwili wprowadzenia. Świnka na przykład daje monetę i dodatkowe za świnki sąsiadujące, które są w kupie. Są postaci, które działają trwało jak zła czarownica, która przeciwnika, który umieści postać nad nią zmusi do drobnej opłaty. Są postaci, które punktują na koniec gry. Czerwony kapturek dostaje punkty za każdy żeton postaci gracza, który sąsiaduje z kapturkiem w pionie i poziomie. Pinokio punktuje podobnie, lecz musi być sąsiedztwo żetonów rywali.

Karczma też ma swoje symbole i bonusy. Pokój może dać dodatkowy ruch za opłatą jednego żetonu, Jeden, dwa żetony bonusu. Uwaga są dwa pokoje, które są zablokowane, których postać wprowadzona nie ma żadnego efektu, ale liczy się do efektu postaci pozostałych.

Po ukończonej turze przesuwamy kolejkę w dół i uzupełniamy miejsce nowym gościem z worka. Gramy do wypełnienia trzech kolumn, finałowo podliczamy punkty i najbogatszy w punkty wygrywa.

Ocena

Gdyby plansza Connect Four była zbudowana tak klimatycznie jak plansza baśniowej gospody, to może nienawiść do connect 4 byłaby mniejsza. Baśniowa gospoda daje nam spore wrażenia wizualne, piękny kształt gospody, świetnie narysowane postaci gdzie wiemy, kto jest dobry, a kto zły, choć w grze nie ma to znaczenia :). Jakość oceniłbym na dobry, choć dopłaciłbym na dość grubsze karty postaci i planszetkę kolejki gości.

Jeśli chodzi o zabawę, to jest to jedna z lepszych gier dwuosobowych, w jakie dane mi było zagrać. Mogę ją spokojnie nazwać „Connect 4 na sterydach”. Ciesze się, że ona się zainspirowała znaną grą, gdyż zaletą tej gry jest to, że wykonanego ruchu nie można cofnąć, to daje uczestnikowi więcej do myślenia i planowania. Tak poza tym wrzucanie żetonów niezłą frajdą jest.

Zabawa we wrzucanie postaci to jedno, lecz cały fun w Baśniowej gospodzie, to planowanie i blokowanie rywala. Viva różnorodne i zbilansowane postaci o różnych efektach. Viva trasa gości, która wzmacnia mechanizm rozgrywki. Tu liczy się strategia i odpowiedni dobór postaci, ale także blef. Tu są tylko dwie strony konfliktu bajkowego więc oprócz własnej gry musisz rozpracować strategię rywala i czasem go poblokować, czasem wpuścić w maliny. Liczyć na to, że rywal albo przegapi okazję, albo popełni błąd.

Co dalej z oceną?

Postaci w grze jest 8, z czego wybieramy tylko 5, więc jest spora szansa, że rozgrywka będzie niepowtarzalna. To właśnie dobór postaci, to losowanie postaci może robi z tej gry lekką loterię, lecz tu losowość jest atutem, który da się ujarzmić. Właśnie scenariusz gry 5 losowych postaci jest świetną zaletą, bo na jej podstawie możemy myśleć i planować. Tu kolejne plusy.

Czy coś bym poprawił?  Oprócz pogrubienia kart postaci i planszetki trasy. Mam też inny klops z tym tytułem. Wydaje mi się, że jest on zbudowany zbyt dziecięco, a mechanika choć prosta i dzieci pojmą zasady, lecz te matematyczne komplikacje i układy mogą zniechęcić. Można dla młodszych lekko zmodyfikować zasady, czy wrócić do zasad connect 4. 8 postaci, tu liczę, że Gra doczeka się kontynuacji, dodatków i nowych funkcji, punktowania i nowych postaci. W końcu świat baśni jest taki rozległy. Ba! Liczę na nowe tematyczne edycje. „Baśniowa gospoda: Marvel”… Tu lekko przeginam. 😀

Na koniec

Baśniowa gospoda, to bajkowy klimat i gra, która wymaga strategii i blefu. Każda postać ma swoje wymagania i każda może przynieść inne korzyści. Kto z was potrafi stworzyć gospodę jak z bajki? Kto skorzysta z bonusów? Czy ktoś kogoś zablokuje? Kto zainwestuje w wilka 2 monety, a kto poczeka na darmową okazję? Sprawdźcie sami!

Życzymy Miłego Grania!
[wp-review]
O redaktorze

Miłośnik gier planszowych, który czasami zmienia się w animatora, czasami w recenzenta, a od niedawna pokazuje swoje Jokerowe oblicze.

Wszystkie artykuły