timerPrzewidywany czas czytania to 4 minuty.

Dziś wilcza gadka z kimś, kto zasłynął takimi tytułami jak Znaj Znak, Pestka Drops Cukierek, Letnisko i kultową grą Kolejka. Chodzi tu o znanego twórcę gier edukacyjnych i gier historycznych Karola Madaja.  Zapraszam do rozmowy.

Jakiś czas temu świat planszówkowy obiegła informacja iż „Kolejka” Pana autorstwa została w Rosji zdelegalizowana. Co Pan o tym sądzi? Czy Planuje Pan coś podziałać w sprawie „KolejkaGate”? 🙂

Nie wiem czy to aż taka „afera”, ale historia wycofania gry z rosyjskiego runku na pewno jest bardzo ciekawa i byłem nią zaintrygowany. Cóż.. niewiele można w tej sprawie zrobić. Szczęście w nieszczęściu, że temat zakazu w Rosji podchwyciły amerykańskie media. Dzięki temu artykuł o „Kolejce” ukazał się ostatnio w Wall Street Journal, który wychodzi w ponad 2 milionowym nakładzie. Straty w Rosji może uda się odrobić w USA.

Czym powinna charakteryzować się Pańskim zdaniem edukacyjna gra planszowa?
Powinna być przed wszystkim dobrą grą. Musi mieć bardzo niski próg wejścia, by każdy nauczyciel był w stanie ją wytłumaczyć a nawet oporny uczeń zagrać. No i powinna pamiętać, że nie jest książką i nie może mieć za dużo tekstu. Gra ma inspirować do zdobywania historycznej wiedzy.

Jak trudnym zadaniem jest stworzenie edukacyjnej gry historycznej? Ile czasu zajmuje stworzenie takiej gry?
Jest to o tyle trudne, że fabuła gry musi być dopracowana od strony merytorycznej a jednocześnie sama mechanika gry powinna odzwierciedlać mechanizmy historyczne. Może się zdarzyć, że reguły gry wypaczają przesłanie płynące z fabuły. Trzeba, więc być uważnym na kilku poziomach. Stworzenie gry zajmuje od pół roku do roku. Wiele czasu pochłaniają testy.

[xyz-ihs snippet=”yt”]

Niedawno obchodziliśmy rocznice powstania warszawskiego. Gdyby dostał Pan zlecenie stworzenia gry o takiej tematyce, to jaki miałby na nią pomysł?
Chodziła mi kiedyś po głowie taka gra. Myślałem o grze kafelkowej, w której dokładane kafelki przedstawiałyby fragmenty miasta zdobywane przez powstańców. Kafelki mogłyby znikać po zajęciu ich przez Niemców… jest tyle pomysłów, że ten nigdy się nie doczekał realizacji.

Czym zaskoczy nas Karol Madaj w przyszłości?
Cały czas pracuję nad projektami związanymi z szeroko rozumianymi grami edukacyjnymi, ale niekoniecznie z grami planszowymi. Na zimę szykujemy w IPN pierwszy edukacyjny escape room czyli grę przygodową na żywo w klimacie Żołnierzy Wyklętych. W bliskich planach IPN są też paragrafówki… jest nad czym pracować.

W czym tkwi sukces gry „Kolejka?
To długa historia o której można by chyba napisać książkę. W skrócie: na unikatowym temacie dobrze oddanym przez mechanikę, świetnej grafice, państwowym wydawcy i udanej „wirusowej” promocji w mediach, niskiej cenie pierwszych 100 000 egzemplarzy i udanym transferze licencji do firmy Trefl, która przygotowała już przynajmniej siedem wydań w różnych językach i promuje grę na świecie.

Oprócz „Kolejki” z jakiej gry jest Pan najbardziej dumny?
Jestem bardzo zadowolony z trylogii lotniczej: „303”, „111” i „7. W obronie Lwowa”. To do tych gier siadam najchętniej. Mam też duży sentyment do „Letniska” bo grę zaprojektowałem kierowany lokalnym patriotyzmem a po wielu testach udało mi się osiągnąć elegancki efekt.

Karolowi Madajowi dziekuje za rozmowę, Czekam na książke Karola Madaja „Sukces kolejki”. Zapraszam was do wszystkiego… co z GameBy.pl związane. Lajkowanie, komentowanie, obserwowanie, subskrybowanie, odwiedzanie, i tym podobne. Kolejne artykuły na mnie czekaja. Czymajcie kciuki 🙂

O redaktorze

Miłośnik gier planszowych, który czasami zmienia się w animatora, czasami w recenzenta, a od niedawna pokazuje swoje Jokerowe oblicze.

Wszystkie artykuły