timer
Przewidywany czas czytania to 2 minuty.

Dziś przychodzę z recenzją gry „DC Batman Metal” od Egmont i zacznę od małego zdziwienia, na początku myślałam, że to jest gra kooperacyjna, gdzie drużynowo mamy pokonać wszystkich łotrów, ale nie ma tak łatwo. Gracze muszą pokonać nie tylko złoczyńców, ale i innych graczy, tutaj wygrywa tylko jeden gracz. Zdziwiło mnie to trochę, ponieważ widziałam coraz więcej gier nastawionych na kooperację, a tutaj chociaż trzeba pokonać tego najgroźniejszego łotra- Barbatosa, trzeba pokonać inne osoby. Wyjątkowo mamy też bardzo ciekawy dodatek inspirowany filmem animowanym „Batman Ninja”, czyli „Crossover: Batman Ninja” I oczywiście standardowe informacje gra jest dedykowana od 2 do 5 osób w wieku od 14 lat.

DC Batman Metal – Rozgrywka

Na początek sama rozgrywka. Może się ona wydawać na początku skomplikowana, ale z czasem wszystko oczywiście wchodzi w nawyk i gra staje się przyjemniejsza.
Na początek musimy przygotować nasz stół gry. Każdy z graczy dostaje 7 kart ciosów i 3 karty bezsilności, dodatkowo z potasowanych kart super bohaterów dobiera dwóch i wybiera jednego. Oczywiście jeśli się dogadacie możecie ustalić, że wybieracie ulubionego bohatera. Dalej idąc kładziemy kartę „Batmana, który się śmieje”, a pod nim kartę Batmana, który jest uwięzionym bohaterem, obok resztę nie wybranych bohaterów. Dalej w rządku kładziemy stos wyłomów, stos słabości i stos super łotrów. Jeśli chodzi o stos łotrów to tutaj mamy prawie że konkretną kolejność, na samym końcu kładziemy Barbatosa, dalej mamy trzy kart łotrów z mocą 9 i z mocą 11. W związku z tym tasujemy karty z mocą 9, potem z 11 i kładziemy na siebie tak, aby moc super łotrów rosła wraz z tokiem rozgrywki. Ostatnia rzecz jest to potasowanie reszty kart i wyłożenie 5 kart w rządku, jest to bank/ sklep kart, gdzie za punkty w kółeczku możemy kupić dane karty. Z 5 kart banku jak i stosu wyłomów możemy kupować karty podczas swojej tury. Tak przebiega przygotowanie gry, brzmi tylko na długie robi się to bardzo szybko. Najważniejsza rzecz, jest to gra “deck building”, która polega na budowaniu jak najmocniejszej talii kart.


Teraz tura gracza, na początek tasujemy nasze 10 kart i kładziemy jako stos dobierania. Bierzemy 5 kart na rękę i teraz zagrywamy karty, możemy zagrać ile kart chcemy i w jakiej kolejności. Powiedzmy, że mam 3 ciosy i dwie bezsilności. Mogę zagrać wszystkie 3 karty ciosów, które mają łącznie 3 punkty mocy, za to jeśli będzie dostępne w sklepie lub na stosie wyłomów karta za taki koszt możemy ją kupić i odłożyć chwilowo do stosu kart odrzuconych. Karty bezsilności jak je zagramy na początku nic nam nie robią na koniec jednak odejmują nam punkty. Możemy robić różną kolejność ruchów, czyli zagrać karty, kupić kartę i znów coś zagrać. Jeśli nie wykorzystamy punktów do końca tury przepadają one całkowicie. Wszystkie zagrane i kupione karty bierzemy na stos kart odrzuconych. Kiedy skończą nam się karty do dobierania po zakończeniu tury tasujemy karty odrzucone i z nich tworzymy karty do dobierania. Jak już mamy potężniejszą talię mamy karty z różnymi właściwościami, po zagraniu takiej karty najpierw rozpatrujemy co trzeba zrobić, może to być dobranie/ odrzucenie karty i inne rzeczy po tym dostajemy opisane punkty mocy.

Gdy mamy wystarczająco dużo mocy możemy pokonać super łotra, który ląduje w naszej tali, jednak pozostali złoczyńcy są dalej zakryci, oczywiście skoro go pokonaliśmy należy nam się nagroda opisana na karcie łotra. Również po pokonaniu super łotra możemy uratować super bohatera, który leży pod kartą „Batmana, który się śmieje”. W trakcie gry więcej bohaterów może być uwięzionych, wtedy można wybrać kartę, lub jeśli żaden bohater nie jest uwięziony to dobieramy kartę ze stosu super bohaterów. W jednej turze możemy pokonać jedną złą postać, na zakończenie tury odwracamy kolejną kartę łotra, który po pojawieniu się atakuje, atak jest opisany na karcie. Gra kończy się na dwa sposoby: skończy się tura, w której ktoś pokona Barbatosa lub skończy się talia główna, czyli nie będzie można dołożyć do 5 kart do banku. Na końcu gracze liczą punkty i oczywiście osoba z największą liczbą punktów wygrywa, gdy jest punktowy remis, ten kto ma więcej super łotrów, gdy i to kryterium nie daje rozstrzygnięcia ten kto ma więcej kart.

DC Batman Metal –  Pokonaj złoczyńców!

Ale, ale to nie koniec, ponieważ mamy tu jeszcze dodatek, a wraz z nim nowe zasady i karty. Tutaj gra podstawowa mówi, że wybieramy czy pokonujemy „Metalowych” super łotrów czy tych z dodatków i oczywiście na danych zasadach ich układamy i pokonujemy. Natomiast wszystkich super bohaterów tasujemy razem, aby z nich powstał stos niewykorzystanych bohaterów. Będzie w tym momencie więcej bohaterów do rekrutowania i ratowania. Jednak to nie wszystko mamy nowe karty do banku i tali główniej, jest ich 21. Wyróżnia je to, że możemy je zagrać na dwa sposoby. Pierwszy sposób to tak jak w grze podstawowej robiąc to co mówi karta i zdobywając punkty mocy. Drugi sposób możemy „Aktywować” ninjutsu na karcie i wykonać drugą instrukcje. Tutaj możemy podejmować strategiczne decyzje tak jak nam przypasuje. Jeśli jednak aktywujesz ninjutsu karta na koniec rundy wraca do banku. Kolejna dodatkowa zasada jeśli w danej turze aktywujesz nunjutsu nie możesz już, ani kupić, ani dobrać tej karty z banku. Występuje tutaj różnica jeśli chodzi o super łotrów, pokonanej karty nie dobieramy do naszej tali co robiliśmy w podstawowej grze, złoczyńcy mają też swoje wzmocnienia i gdy pokonamy łotra również jego wzmocnienia zdobywamy. Jest miło, więc trzeba utrudnić raz w turze musimy wzmocnić super łotra jedną kartą z banku. Po zdobyciu łotra wraz ze wzmocnieniami musimy rozpatrzeć „odwet” i wykonać co pod komendą jest opisane.

DC Batman Metal – Podsumowanie

Tyle jeśli chodzi o teorię, brzmi i wygląda skomplikowanie, ale z każdą kolejną turą wchodzi w krew i gra się przyjemniej czerpiąc więcej przyjemności z rozgrywki. Pierwsze co zauważyłam i bardzo chce docenić to staranność wykonania kart w serii metal mamy część kart z taką błyszczącą folią, natomiast w dodatku „Ninja” karty złoczyńców są rysowane a’la kreską anime. Bardzo mi się podoba i doceniam grafikę. Sama grałam w niewiele gier typu “deck building”, bardzo podoba mi się takie budowanie jak najsilniejszej tali/drużyny, więc tutaj kolejny plus. Grałam jako osoba mniej znająca uniwersum DC z osobą obeznaną, tutaj jednak nie psuło to rozgrywki, był natomiast pretekst, aby fan opowiedział innym więcej o danej postaci.

Sama gra jest tak powiedzmy średnio złożona, zasady nie są aż tak skomplikowane, szybko i łatwo się ich uczy. Natomiast jeśli chodzi o losowość kolejnych tur to bym powiedziała, że jest tak 4/5, ponieważ mimo, że nie ma wiele kolejności łotrów do pokonania to karty wyłomów, czy naszego banku składają się na dość wysoką losowość w kolejnych turach. Rozgrywka bardzo mi się podobała, jest fajnym pomysłem na prezent dla fana uniwersum DC, ale i dla gracza, który na przykład lubi filmy z tego świata, może się zaciekawi i wciągnie w komiksy. Gra jest dedykowana od 2-5 graczy, jednak sądzę, że w więcej osób gra się lepiej. Również jeśli chodzi o dedykowany wiek od 14 lat, myślę, że jeśli w rodzinie macie fana DC, który szybko rozumie i zapamiętuje już od jakiś 12 lat może spróbować. Jak widać całokształt gry jak i szczegóły zrobiły na mnie dobre wrażenie dlatego oceniam ją 8/10.

 

Życzymy Miłego Grania!