timer
Przewidywany czas czytania to 2 minuty.

Niedawno nasz polski telewizyjny świat obiegła niepokojąca informacja, jakoby „1 z 10” miało być zdjęte z anteny TVP. Ten niepokój wywołały słowa Tadeusza Sznuka, które zamiast zapraszać widzów do kolejnych edycji, pożegnał ich słowami „To koniec”. TVP postanowiło swoim oświadczeniem uspokoić, że są dyskusje na temat zmian w umowie telewizji z producentem. Oby wszystko poszło jak najlepiej, bo ten teleturniej ratuje jakość polskiej telewizji i ratuje TVP. Gra skupiona na uczestnikach i na wiedzy prowadzony przez Tadeusza Sznuka, który nie musi mieć rozgłosu, by być znanym i lubianym. Trzymam kciuki, bo uwielbiam ten quiz. Chcecie spróbować swoich sił w Quizie? Znani Polscy twórcy i poniekąd moi koledzy Adam Kwapiński i Michał Sieńko zrobili grę quizową na podstawie serii komiksów Artura Kurasińskiego o tym samym tytule. Zagrajmy więc w „Róża, a co chcesz wiedzieć?”

Róża, a co chcesz wiedzieć? – Skrót zasad

By przygotować grę, trzeba talię kart potasować, podzielić na dwa stosy, a graczom czy drużynom dać do dyspozycji żetony. Grę rozpoczyna najmłodszy i musi podjąć decyzję: Czy umieścić żeton na jednej z dostępnych kart i wskazane pytanie zablokować, czy poprosić o zadanie pytania z wybranej karty. Jeżeli zdecydujecie się udzielić odpowiedzi na pytanie z wybranej karty, liczcie się z tym, że wybór pytania należy do rywala, lecz nie może on wybrać tego, które wcześniej zostało zabezpieczone przez nas wcześniej poprzez odpowiedni żeton. Po odczytaniu pytania i 3 wariantów odpowiedzi, gracz ma chwilę na zastanowienie i jeśli odpowie poprawnie, jest bliżej zwycięstwa, a jeśli odpowie błędnie, jest w 1/3 drogi do eliminacji. Po wykonaniu jednej z dwóch akcji (blokada pytania żetonem, czy odpowiedź na pytanie) kolejka przechodzi na drużynę przeciwną.

Róża a co chcesz wiedzieć? - GameBy.pl

Gra toczy się do momentu zwycięstwa jednej z drużyn czy eliminacji. Jeśli uczestnik udzieli poprawnych odpowiedzi na 3 pytania z tej samej kategorii, bądź 5 pytań z różnych wtedy może nazwać się zwycięzcą. Natomiast jeśli w ciągu całej gry 3 razy się pomyli, to inkasując 3 żetony z X, odpada z gry, a gra się kończy zwycięstwem rywala.

Ocena

dostałem skromne pudełko, a w nim 54 karty, które dają pulę 270 pytań. Może wyglądem nie będę zbytnio się zachwycał, bo to kwestia gustu. Mi się podoba kreska, jaka to wszystko zostało narysowane. Jakość tego wszystkiego, co widze w tej małej grze oceniam na bardzo dobry.

Mamy tu do czynienia z grą, która jest z mojej ulubionej półki gier, czyli proste i przyjemne. Ta gra ma w sobie tyle dobrego, że potrafi się dostosować do każdej sytuacji. Możemy w nią grać zarówno w domu, w szkole jak i podczas podróży. Dlaczego? Po pierwsze zajmuje bardzo mało miejsca. Druga rzecz, to czas gry, który nie powinien przekraczać 25 minut maks. Wymagania towarzyskie też są przystępne, wystarczy, by uczestnik znalazł co najmniej 1 kolegę i może się bawić w grę na wiedzę i strategię. Z techniki dostaje ona 5 za prostotę zasad i warunki przystępne dla każdego.

Róża a co chcesz wiedzieć? - Skrót zasad

Czas pomówić o pomyśle. „Róża a co chcesz wiedzieć” to quiz, gdzie uczestnicy mogą pochwalić się wiedzą. Mamy tu dużą bazę pytań podzielonych na kilka kategorii, ale nie tylko. Ta zabawa to gra na złośliwość i strategię, gdzie najpierw decydujemy czy odpowiadamy na pytanie, czy jednak staramy się zabezpieczyć przed złośliwością rywali i drogą ku przegranej. Każda z decyzji ma swoje konsekwencje. Układanie żetonu powoduje to, że walka o punkt idzie się poczekać, ale nasze kolejne tury mogą być bezpieczniejsze. Decyzja o odpowiedzi na pytanie, to ryzyko, że łaska rywala da nam wycisk. Rywal dostanie pozwolenie, by wybrał najtrudniejsze z możliwych i skorzysta z tego prawa, by wykurzyć nas z gry naszymi błędnymi odpowiedziami. Cieszyć się, że role dość szybko się odwracają i możemy z ofiary zmieniać się w kata, choć… aż tak brutalna ta gra nie jest. Zaskoczyła mnie ta rozgrywka tym pomysłem na „więcej niż quiz”

Róża a co chcesz wiedzieć? - GameBy.pl

Co do minusów? Chyba tylko jeden i on się odnosi do większości quizowych tytułów. Za mało pytań i ryzyko, że ten tytuł szybko się ogra. Pytania będą się powtarzać i ta dobra zabawa nie będzie cieszyć jak kiedyś. Rozwiązanie jest proste. Liczę, że ten tytuł doczeka się kolejnych części, czy wersji w większym pudełku jak to robią niektórzy wydawcy. Przykładem niech będzie „Dzieci kontra rodzice”

Na koniec

„Róża a co chcesz wiedzieć?” to udana gra quizowa. Udana, bo ma dobre technikalia co do wymogów przestrzennych, czasowych i towarzyskich. Ta zabawa ma proste zasady i jest grą, gdzie to jest „Więcej niż quiz”. To rozgrywka na wiedzę strategię i złośliwość, gdzie po prostu trzeba dla rywala być tym złym, by wygrać i oczywiście mądrym, by pokazać rozległą wiedzę ze wszystkich tematów, bądź ekspercką wiedzę z tej jednej. Polecam, uważam, że to jest dobre narzędzie promocyjne komiksu i liczę, że ten projekt się rozwinie. 🙂

Życzymy Miłego Grania!
[wp-review]
O redaktorze

Miłośnik gier planszowych, który czasami zmienia się w animatora, czasami w recenzenta, a od niedawna pokazuje swoje Jokerowe oblicze.

Wszystkie artykuły