timer
Przewidywany czas czytania to 4 minuty.

Bądźmy szczerzy- nie wszystko układa się dobrze ludziom żyjącym w podziemiu uniwersum Fallout’a. Post – apokaliptyczny świat nie umożliwia im normalnego życia, a wieczna walka o przetrwanie powoduje odchylenia od normy, potocznie zwane depresją. Jednakże Fallout Shelter daje nam możliwość zapewnienia im lepszego życia, za pomocą jednego, magicznego dotknięcia palcem ekranu naszego smartphona.

Fallout Shelter

To pierwsza mobilna gra od giganta, jakim jest Bethesda Software, znanego z takich produkcji, jak The Elder Scrolls III: Morrowind, Fallout 3, The Elder Scrolls IV: Oblivion , The Elder Scrolls V: Skyrim oraz wielkiego evergreen’u, jakim okazał się być Fallout 4. Nawiązując do świata po wybuchu nuklearnym z ostatniej produkcji, Fallout Shelter jest tylko jej przedsmakiem. To piękna, prosta gra, przedstawiona ze strukturalnego punktu widzenia, w której głównym polem rozgrywki jest dwuwymiarowe repozytorium, służące do doglądania ludzi niczym fermy mrówek w pokojach rozmiarów 1×3. Pokoje posiadają również szyby windowe i mogą być „łączone” w celu uzyskania ich większego rozmiaru. Wystarczy zbudować obok pokój tego samego typu, a ich wielkość z 1×3 momentalnie zmieni się w 1×6. Maksymalnym rozmiarem pomieszczenia jest 1×9, jednakże, aby czynić postęp w grze, niezbędne jest ciągłe budowanie i rozwijanie budynku repozytorium.

Fallout Shelter - GameBy.pl

Wewnątrz pokoi możesz umieścić mieszkańców kompleksu, chwytać ich jak w roller coasterze, odrywać od zajęć, przerzucać i upuszczać tam gdzie chcesz. A co dzieje się w pomieszczeniach? Wiele ciekawych rzeczy! Zajmijmy się więc podstawowe mechaniki gry. Pierwszą z nich są zasoby. Do przeżycia niezbędna jest moc (energia elektryczna), woda, oraz jedzenie. Jednakże, aby zdobyć je wszystkie musisz spełnić jeden warunek – wybudować pomieszczenia, w których będziesz mógł generować zasoby niezbędne do przeżycia. Jeśli masz zbyt mało mocy, niektóre z pomieszczeń mogą przestać funkcjonować. Jeżeli masz za mało wody lub żywności, mieszkańcy generujący zasoby powoli zaczną tracić zdrowie. Jedynym powodem, jaki mogę wymyślić, dla którego woda i jedzenie są odseparowanymi zasobami jest to, że Bethesda poczuła przymus stworzenia trzech kategorii w celu „zbalansowania” ich produkcji. Ważnym elementem rozgrywki są również kapsle używane jako waluta przy budowie i ulepszaniu pomieszczeń.

Kolejną mechaniką napędzającą rozgrywkę są sami mieszkańcy. Na początku zaczynasz z niewielką garstką osób. Na tym panelu przechodzisz samouczek, w którym wyjaśnione jest jak budować pokoje, które pokoje budować i jak działa progres. Właśnie w tym miejscu poznajemy sedno gry- budujesz trzy pokoje zasobów, do których możesz przydzielić ludzi, oraz pomieszczenia mieszkalne. To miejsca, w których mieszkańcy w wolnym czasie będą mogli odpoczywać i produkować potomstwo (eufemizmem seksu w Fallout Shelter jest wybuch „konfetti uśmiechniętych twarzy” w zasłoniętych korytarzach pomieszczeń mieszkalnych). Dodatkowo wyżej wymienione potomstwo ma możliwość stania się dorosłymi, pójścia do pracy w pokojach zasobów i produkowania kolejnego potomstwa.

Fallout Shelter - GameBy.pl

Trzecią i ostatnią główną mechaniką jest pustkowie poza granicami repozytorium. Nie jest ono czymś, z czym możesz wejść w interakcje. Wysyłasz tam delegację mieszkańców w celu eksploracji okolic. Możesz monitorować status eksploracji poprzez text feed na interfejsie użytkownika (UI), jednak nie można rzeczywiście zobaczyć co w danym momencie robi delegacja. W czasie eksploracji zdobywają oni walutę, broń i stroje. Dodatkowo walczą z przeciwnikami i zdobywają doświadczenie. Z biegiem czasu będzie im zadawany większy damage (możesz podawać im potiony HP [stimpaks] oraz eksploatacyjne materiały przeciwpromienne [Rad – Away]), a im pustkowie będzie miało większy poziom trudności, tym więcej czasu będą na nim spędzać. Ostatecznie dostaniemy możliwość „przywołania” ich z powrotem do repozytorium w celu zebrania ich grabieży. W czasie powrotu delegacji na swojej drodze nie będą mogli spotkać żadnych przeciwników, więc dopóki żyją wrócą w jednym kawałku.

Bethesda stawia tu na dość duży cut-and-dry, ale uważam, że jest to zamierzone zagranie. Używając dość łatwych do zrozumienia, podstawowych mechanik, Fallout Shelter jest bardziej przystępną i  przyjazną grą, niż to, co studio oferuje nam na co dzień. Jest casualowe.

Życzymy Miłego Grania!
[wp-review] [su_row][su_column size=”1/2″]
google play

Pobierz ze sklepu Google Play!

[/su_column] [su_column size=”1/2″]
appstore

Pobierz ze sklepu AppStore!

[/su_column] [/su_row]
O redaktorze

Młoda, aspirująca redaktorka, blogerka i miłośniczka szeroko pojętego samorozwoju. Wolny czas poświęca na tworzenie muzyki i czytanie literatury psychologicznej. Interesuje się webdesignerstwem, nowinkami technologicznymi i fantastyką. Zakochana w grach RPG oraz Indie.

Wszystkie artykuły